При аналізі прозових творів акценти змішуються на образи, систему образів, конфлікт, тематику, повноцінність і багатогранність образів тощо, а тому рекомендуємо приблизно такі схеми (параметри) аналізу.
А) Новели, оповідання:
1. Назва
2. Скільки і які епізоди, події зображені
3. Якими основними засобами й прийомами творяться образи чи характери людей
4. Характери чи образи основних персонажів (героя й антигероя повніше)
5. Тема твору
6. Проблема та ідея твору
7. Цінність твору (художня, естетична, суспільна)
Б) Повість
1. Назва
2. Загальна характеристика засобів та прийомів творення
3. Форма і композиція твору
4. Всебічний і повний аналіз особи героя чи антигероя (або й обох – у порівнянні)
5. Загальна характеристика інших діючих осіб (персонажів) — система образів
6. Характер конфлікту
7. Тема і тематика
8. Проблема і проблематика
9. Ідея та ідейний зміст
10. Суспільна, естетична чи художня цінність
В) Роман, роман-трилогія, роман-епопея:
1. Назва (повний аналіз)
2. Загальна характеристика засобів
3. Загальна характеристика прийомів з виокремленням найважливішого чи найважливіших прийомів
4. Форма твору і головні сюжетні лінії
5. Композиція і сюжет
6. Найповніший аналіз героя та антигероя і, при наявності обох, зіставлення їх
7. Окремі характеристики другорядних персонажів і тих груп, що стоять за героєм та антигероєм
8. При наявності, характеристики сил, що не мають чітко визначеної схильності ні до позитивного, ні до негативного начал
9. Система образів і конфлікт
10. Тема і тематика
11. Проблема і проблематика
12. Ідея та ідейне багатство
13. Художня, суспільна, естетична та інша цінність твору
СХЕМА АНАЛІЗУ ПОЕЗІЇ (ВІРШОВАНОГО ТВОРУ)
А) Будь-який вірш, пісню, сонет і т.ін. можна аналізувати за таким зразком:
1. Назва
2. Епіграф
3. Розмір і система віршування
4. Засоби творення – мовні, мовно-поетичні
5. Рід літератури
6. Найвиразніші образності, образи й характери людей чи суспільних (природних) явищ тощо
7. Тема, проблема, ідея твору
8. Цінність твору (художня, естетична, суспільна)
Б) Оду, баладу тощо можна аналізувати за такими параметрами:
1. Назва
2. Засоби та прийоми творення (загальна характеристика)
3. Форма (будова) і композиція твору
4. Образи і характери людей та явищ
5. Система образів і сюжет
6. Тема і тематика
7. Проблема і проблематика
8. Ідея та ідейний зміст
9. Цінність твору (художня, естетична, суспільна)
В) Поему можна аналізувати за таким схематичним зразком:
1. Назва
2. Мовно-нормативні та мовно-поетичні засоби
3. Загальна темпоритмічна характеристика
4. Форма і композиція твору
5. Повноцінні і всебічні характеристики героя чи антигероя
6. Загальні характеристики другорядних діючих осіб (персонажів)
7. Система образів і сюжет
8. Конфлікт твору і його основні елементи
9. Тема і тематика
10. Проблема та ідея твору
11. Проблематика та ідейне багатство
12. Художня, суспільна та естетична цінність.
СХЕМА АНАЛІЗУ ДРАМАТИЧНОГО ТВОРУ
(аналізується особливо уважно і специфічно)
1. Незалежно від того, як написана п’єса – віршем чи прозою, акценти тут набагато відмінніші від аналізу творів поезії і прози:
а) оскільки в п’єсі говорять майже тільки діючі особи, особлива увага приділяється саме мові діючих осіб;
б) виходячи з того, що драматургія – це передовсім дія і протидія людей, слід особливу увагу приділити конфлікту;
в) оскільки в драматургії жанри визначають передовсім за тим, який характер має конфлікт (трагічний, драматичний чи комічний), необхідно особливо глибоко й обґрунтовано визначити жанр твору.
2. Жанр твору в драматургії визначається ще в плані форми та змісту окремо.
З цих та й інших причин пропонуємо наступні схеми аналізу п’єс:
А) Одноактні п’єси, драматичні етюди, драматичні картини, сцени тощо:
1. Назва
2. Авторське визначення жанру твору, місця і часу дії
3. Індивідуальні особливості мови головних та другорядних діючих осіб
4. Загальна характеристика засобів та форм дії і взаємодії (хоча б провідних) дійових осіб
5. Форма твору і сюжет
6. Система образів і суть протистояння (суперечності) між героєм і антигероєм, позитивними й негативними силами
7. Конфлікт і процес його розвитку: зав’язка розвиток (загострення) подій (зіткнень), кульмінація, розв’язка
8. Ідейно-естетична сутність та потенціал конфлікту
9. Естетична ідея твору
10. Цінність твору (художня, естетична, суспільна)
Б) Багатоактна п’єси:
1. Назва
2. Авторське визначення жанру твору
3. Авторські представлення діючих ост
4. Авторські пояснення, вказівки на час і місце та суспільні координати дії, ремарки тощо.
5. Форма і композиція твору
6. Детальні мовні характеристики діючих осіб
7. Характери (образи) діючих осіб – передовсім героя та антигероя
8. Причини і сутність протистояння героя та антигероя чи інших протидіючих сил
9. Тип і характер конфлікту (трагічний, драматичний чи комічний)
10. Етапи розвитку конфлікту: зав’язка, розвиток подій, кульмінація, розв’язка.
11. Естетична сутність конфлікту
12. Тема і тематика
13. Проблема та ідея твору
14. Проблематика та ідейний зміст
15. Жанр твору і авторське визначення жанру
16. Цінність твору: .художня, суспільна, естетична та ін.
Немає коментарів:
Дописати коментар