Артур Конан Дойл
Оповідання «Пістрява стрічка»
Шерлок Холмс як
безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява
Стрічка»
Шерлок Холмс
прославився тим, що розслідував злочини, які здійснювали люди різного
віку. Разом з тим, він намагався зрозуміти, що штовхає людину на злочин.
Відомо, що всі злочини проходять через людську свідомість, стаючи вчинками. Наш
урок — це психологічне дослідження. Мета — розгадати загадку людини,
проаналізувавши вчинки героїв. Адже саме через них можна зрозуміти психологію
особистості. А допоможуть нам у цьому герої оповідання А. Конан Дойля «Пістрява
стрічка», у якому Шерлок Холмс розслідує ще одну заплутану справу.
1. Огляд
прочитаного
- Якими принципами
керувався Шерлок Холмс у своїй роботі? (Він працював з любові до
мистецтва, а не заради грошей, ніколи не брався за розслідування, якщо справа
не обіцяла чогось надзвичайного.)
- Хто звернувся до
детектива і чому? (Молода жінка Хелін Стоунер, яка вся тремтіла від страху.
З приводу загадкової смерті своєї сестри.)
- Знайдіть портрет
героїні. Про що він може розповісти уважному читачеві?
(«Змарніла,
аж сіра, неспокійні очі злякано бігають, немов у зацькованої тваринки. Риси
обличчя, фігура — усе засвідчувало, що їй не більше тридцяти років, але у
волоссі вже з'явилася передчасна сивина, і виглядала вона стомленою і
виснаженою». З усього видно, що героїня пережила якусь страшну подію, що так
вплинула на неї.)
- Чому жінка прийшла
саме до Холмса? (Тому, що він був відомим детективом і майстром
розслідувати різні таємничі справи.)
-Як він її
прийняв? (Доброзичливо.)
1.
Творча робота. Спостереження
за поведінкою героїв.
- Як поводять себе
герої у цій сцені? (Ройлотт поводив себе дуже нечемно, нахабно, погрожував
Холмсу. А детектив залишався спокійним.)
- Чи звернули ви увагу
на епізод, який свідчить про фізичну силу Холмса? (Він одним зусиллям
вирівняв кочергу, яку зігнув Ройлотт.)
- Яке враження на вас
справив Шерлок Холмс у цьому епізоді?
(Він
людина емоційна, але разом з тим і стримана.)
- Які речі бере з
собою детектив, коли від'їздить розслідувати новусправу? Про що це
свідчить? (Револьвер і зубну щітку. Це свідчить про мужність і
акуратність людини, що стежить за своїм здоров'ям.)
-Як поводить себе
Шерлок Холмс під час розслідування? (Досить помірковано, не поспішає,
шукає переконливі докази, логічно мислить.)
- Хто допомагає
детективу? (Як завжди доктор Ватсон.)
- Які риси вдачі
Ватсона ви можете визначити? (Він розумний, спостережливий, але
недооцінює свої можливості, скромний.)
- Розкажіть, як Шерлок
Холмс розкрив злочин.
-Хто виявився
злочинцем? (Грімбі Ройлотт.)
-Які художні засоби
допомогли авторові у розкритті образів твору? (Діалоги, монологи,
увага до деталей.)
- На які саме деталі
звернув увагу Холмс? Як вони допомогли йому під час розслідування? (Блюдце
з молоком, ліжко, міцно пригвинчене до підлоги, вентиляційний отвір, що веде в
іншу кімнату, шнур, яким не користувалися, залізна шафа у кімнаті Ройлотта,
батіг із зав'язаним на кінці вузлом.)
- Які висновки зробив
Холмс, розкривши цей злочин? («Воістину, насильство обертається проти
насильника, а той, хто копає комусь яму, сам у неї й потрапляє».)
- Як ви думаєте, до
кого з героїв можна віднести ці слова? (До Ройлотта.)
- Згадайте, чи завжди
Ройлотт був злочинцем? (Ні, раніше він був звичайною людиною.)
- Визначте позитивне і
негативне в характері цього героя. (Позитивне: вчився, був лікарем,
одружився, взяв удову з двома сиротами. Негативне: став злим, сердитим,
жадібним, нестриманим.)
- Подумайте, чому герой
так змінився? (Він хотів мати гроші. Тобто жадібність зробила його
злочинцем.)
- Подумайте, чи може у
людини бути два обличчя? (Може, якщо вона нечесна, нещира, зла,
підступна.)
- Як ви думаєте, чи є
такі люди в реальному житті? (Так, зустрічаються, але це ненормально.)
Уявіть
себе детективом і спробуйте допомогти Холмсу провести розслідування справи
сестер Стоунер. Простежте, яким чином Холмс застосовує дедуктивний метод,
на прикінці епізодів:
I – Перша
зустріч з Хелін Стоунер.
II –
Обстеження будинку лікаря Грімсбі Ройлотта.
III –
Припущення і докази Шерлока Холмса.
Звертається
увага на ланцюжок деталей і фактів, спираючись на які, Холмс дійшов дедуктивних
висновків.
2. Робота
з таблицею
№
|
ДЕТАЛІ
|
ФАКТИ
|
1.
|
Я бачу, ви приїхали поїздом
сьогодні вранці.
|
…за вашою лівою рукавичкою я
помітив квиток на зворотну дорогу
|
2.
|
Лівий рукав вашої жакетки заляпано
грязюкою
|
…довго їхали розгаслим путівцем на
бідарці.
|
3.
|
На білому зап'ястку чітко
проступало п'ять синьо-червоних плям
|
З вами поводилися жорстоко
|
4.
|
Він узяв маленьке блюдце з
молоком, що стояло на сейфі.
|
Ні, кота в нас немає
|
5.
|
Стоунер сказала, що її сестра чула
запах сигари, яку курив лікар Ройлотт
|
Я зробив висновок, що тут має бути
душник.
|
6.
|
…ліжко прикріплено до
підлоги, зроблено душник, повішено шнур
|
Дівчина не могла пересунути своє
ліжко. Воно завжди мало залишатися в одному й тому ж положенні щодо душника й
вірьовки, так-так, бо цей шнур ніколи не призначався для дзвінка
|
7.
|
…оглянув його стілець
|
…зрозумів, що він має звичку
ставати на нього, для того, щоб дістатися до душника
|
8.
|
Сейф, блюдечко з молоком і батіжок
із петлею; металеве клацання
|
…лікар квапливо зачиняв дверцята
сейфа, куди ховав змію
|
5.
Складання плану порівняльної характеристики персонажів
Орієнтовний
план
1.
Шерлок Холмс і доктор Ватсон – популярні літературні герої.
2.
Незвичайність детектива і звичайність його помічника:
а) спостережливість Холмса і недостатня уважність Ватсона;
б) глибина мислення детектива і поверховість суджень його помічника;
в) творча вигадка Шерлока та бідність уяви Ватсона.
3.
Спільні риси характерів:
а) любов до всього химерного;
б) порядність і благородство;
в) мужність і сміливість;
г) безкорисливість.
4.
Секрет співдружності Шерлока Холмса і доктора Ватсона.
Домашнє
завдання
Скласти порівняльну характеристику Холмса
і Ватсона.
Прочитати: Артур Конан Дойл повість
«Спілка рудих».
Немає коментарів:
Дописати коментар