пʼятниця, 10 квітня 2020 р.

Шерлок Холмс в оповіданні «Пістрява Стрічка»


Артур Конан Дойл
Оповідання «Пістрява стрічка»
Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява Стрічка»
Шерлок Холмс прославився тим, що розслідував злочини, які здій­снювали люди різного віку. Разом з тим, він намагався зрозуміти, що штовхає людину на злочин. Відомо, що всі злочини проходять через людську свідомість, стаючи вчинками. Наш урок — це психологічне до­слідження. Мета — розгадати загадку людини, проаналізувавши вчинки героїв. Адже саме через них можна зрозуміти психологію особистості. А допоможуть нам у цьому герої оповідання А. Конан Дойля «Пістрява стрічка», у якому Шерлок Холмс розслідує ще одну заплутану справу.
1. Огляд прочитаного
- Якими принципами керувався Шерлок Холмс у своїй роботі? (Він працював з любові до мистецтва, а не заради грошей, ніколи не брався за розслідування, якщо справа не обіцяла чогось надзвичайного.)
- Хто звернувся до детектива і чому? (Молода жінка Хелін Стоунер, яка вся тремтіла від страху. З приводу загадкової смерті своєї сестри.)
- Знайдіть портрет героїні. Про що він може розповісти уважно­му читачеві?
(«Змарніла, аж сіра, неспокійні очі злякано бігають, немов у за­цькованої тваринки. Риси обличчя, фігура — усе засвідчувало, що їй не більше тридцяти років, але у волоссі вже з'явилася передчасна си­вина, і виглядала вона стомленою і виснаженою». З усього видно, що героїня пережила якусь страшну подію, що так вплинула на неї.)
- Чому жінка прийшла саме до Холмса? (Тому, що він був відо­мим детективом і майстром розслідувати різні таємничі справи.)
-Як він її прийняв? (Доброзичливо.)
1.     Творча робота. Спостереження за поведінкою героїв.
- Як поводять себе герої у цій сцені? (Ройлотт поводив себе дуже нечемно, нахабно, погрожував Холмсу. А детектив залишався спокій­ним.)
- Чи звернули ви увагу на епізод, який свідчить про фізичну силу Холмса? (Він одним зусиллям вирівняв кочергу, яку зігнув Ройлотт.)
- Яке враження на вас справив Шерлок Холмс у цьому епізоді?
 (Він людина емоційна, але разом з тим і стримана.)
 - Які речі бере з собою детектив, коли від'їздить розслідувати новусправу? Про що це свідчить? (Револьвер і зубну щітку. Це свідчить про мужність і акуратність людини, що стежить за своїм здоров'ям.)
-Як поводить себе Шерлок Холмс під час розслідування? (Досить помірковано, не поспішає, шукає переконливі докази, логічно мис­лить.)
- Хто допомагає детективу? (Як завжди доктор Ватсон.)
- Які риси вдачі Ватсона ви можете визначити? (Він розумний, спостережливий, але недооцінює свої можливості, скромний.)
- Розкажіть, як Шерлок Холмс розкрив злочин.
 -Хто виявився злочинцем? (Грімбі Ройлотт.)
-Які художні засоби допомогли авторові у розкритті образів тво­ру? (Діалоги, монологи, увага до деталей.)
- На які саме деталі звернув увагу Холмс? Як вони допомогли йому під час розслідування? (Блюдце з молоком, ліжко, міцно пригвинчене до підлоги, вентиляційний отвір, що веде в іншу кімнату, шнур, яким не користувалися, залізна шафа у кімнаті Ройлотта, батіг із зав'язаним на кінці вузлом.)
- Які висновки зробив Холмс, розкривши цей злочин? («Воісти­ну, насильство обертається проти насильника, а той, хто копає комусь яму, сам у неї й потрапляє».)
- Як ви думаєте, до кого з героїв можна віднести ці слова? (До Ройлотта.)
- Згадайте, чи завжди Ройлотт був злочинцем? (Ні, раніше він був звичайною людиною.)
- Визначте позитивне і негативне в характері цього героя. (Пози­тивне: вчився, був лікарем, одружився, взяв удову з двома сиротами. Негативне: став злим, сердитим, жадібним, нестриманим.)
- Подумайте, чому герой так змінився? (Він хотів мати гроші. Тоб­то жадібність зробила його злочинцем.)
- Подумайте, чи може у людини бути два обличчя? (Може, якщо вона нечесна, нещира, зла, підступна.)
- Як ви думаєте, чи є такі люди в реальному житті? (Так, зустрі­чаються, але це ненормально.)
Уявіть себе детективом і спробуйте допомогти Холмсу провести розслідування справи сестер Стоунер. Простежте, яким чином Холмс застосовує дедуктивний метод, на прикінці епізодів:
I – Перша зустріч з Хелін Стоунер.
II –  Обстеження будинку лікаря Грімсбі Ройлотта.
III –  Припущення і докази Шерлока Холмса.
 Звертається увага на ланцюжок деталей і фактів, спираючись на які, Холмс дійшов дедуктивних висновків.
2.     Робота з таблицею
ДЕТАЛІ
ФАКТИ
1.
Я бачу, ви приїхали поїздом сьогодні вранці.
…за вашою лівою рукавичкою я помітив квиток на зворотну дорогу
2.
Лівий рукав вашої жакетки заляпано грязюкою
…довго їхали розгаслим путівцем на бідарці.
3.
На білому зап'ястку чітко проступало п'ять синьо-червоних плям
З вами поводилися жорстоко
4.
Він узяв маленьке блюдце з молоком, що стояло на сейфі.
Ні, кота в нас немає
5.
Стоунер сказала, що її сестра чула запах сигари, яку курив лікар Ройлотт
Я зробив висновок, що тут має бути душник.
6.
…ліжко прикріплено до підлоги, зроблено душник, повішено шнур
Дівчина не могла пересунути своє ліжко. Воно завжди мало залишатися в одному й тому ж положенні щодо душника й вірьовки, так-так, бо цей шнур ніколи не призначався для дзвінка
7.
…оглянув його стілець
…зрозумів, що він має звичку ставати на нього, для того, щоб дістатися до душника
8.
Сейф, блюдечко з молоком і батіжок із петлею; металеве клацання
…лікар квапливо зачиняв дверцята сейфа, куди ховав змію
5. Складання плану порівняльної характеристики персонажів
Орієнтовний план
1. Шерлок Холмс і доктор Ватсон – популярні літературні герої.
2. Незвичайність детектива і звичайність його помічника:
   а) спостережливість Холмса і недостатня уважність Ватсона;
   б) глибина мислення детектива і поверховість суджень його помічника;
   в) творча вигадка Шерлока та бідність уяви Ватсона.
3. Спільні риси характерів:
   а) любов до всього химерного;
   б) порядність і благородство;
   в) мужність і сміливість;
   г) безкорисливість.
4. Секрет співдружності Шерлока Холмса і доктора Ватсона.

Домашнє завдання
Скласти  порівняльну характеристику Холмса і Ватсона.
Прочитати: Артур Конан Дойл повість «Спілка рудих».

Немає коментарів:

Дописати коментар

Експрес урок: Мольєр https://www.youtube.com/watch?v=-S6X6rVAgEw&feature=youtu.be Дистанційний урок "Жан Батіст Мольєр...